Eller læs videre omkring nogle af de ting, vi kan hjælpe med:

Service og serviceaftaler

Med en serviceaftale hos Andersen Biler får du maksimal tryghed og nul bekymringer.

Læs mere

Undervognsbehandling / rustkontrol

Forlæng din bils levetid med en undervognsbehandling med SUVO rustbeskyttelse. Se de mange grunde til at du skal rustbeskytte din bil og priserne for det.

Læs mere

Aircondition service

På biler med klimaanlæg bør anlægget efterses mindst en gang om året på et specialværksted.

Læs mere

Hjulskifte

Det er vores klare anbefaling at få foretaget hjulskifte 2 gange om året, så dækkene på din bil matcher sæsonen.

Læs mere

Buler og ridser - Skadeservice

At få en skade på sin bil kan være en irriterende affære. Heldigvis kan de fleste buler og ridser laves ganske nemt og hurtigt, uden at skulle være en større udgift for dig.

Læs mere

Webasto bilvarmer

Oplev den perfekte temperatur for din parkerede bil. Skal den være kølig og frisk om sommeren og dejligt opvarmet om vinteren?

Læs mere

4-hjulsudmåling

En forkert sporing slider mere på dæk og benzinøkonomi, end de fleste er klar over.

Læs mere

Tandremsskift

Din bils tandrem skal skiftes indenfor et bestemt interval, der typisk er beskrevet i bilens servicemanual / instruktionsbog.

Læs mere

Vinterklar?

Kulden og den mørke tid nærmer sig, og det er tid til at gøre din bil klar til vinteren. Vinterklargøring af bilen er vigtig for både din og andres sikkerhed.

Læs mere

Ofte stillede spørgsmål på værkstedet


Find svar på dine spørgsmål her, eller kontakt din nærmeste forhandler her.

Der er mange myter og misforståelser, når det kommer til valg af autoværksted og forskellen mellem et autoriseret eller uautoriseret værksted. Der er dog visse ting man skal være opmærksom på inden man træffer sit valg, ellers kan man komme til at miste mange penge.

Den åbenlyse fordel ved uautoriserede værksteder er den lavere timeløn. Den er oftest set billigere end hos et autoriseret værksted, da de normalt ikke køber den tekniske indsigt og uddannelse. Her arbejder mekanikerne typisk med alle bilmærker og har ikke samme dybdegående specialviden. I stedet har de en bredere erfaring på tværs af mærker, der gør dem anvendelige til rutineopgaver som hjulskift eller pæreskifte.

Et uautoriseret værksted er heller ikke bundet til producenternes forskrifter og har mulighed for at løse problemer på utraditionel vis. Dette kan dog være på kompromis med sikkerheden. Derudover kan de modsat autoriserede værksteder bruge uoriginale reservedele, hvilket er hvor de oftest sparer pengene.

Når det gælder kvaliteten af det udførte arbejde, kan forskellen godt vise sig at være stor. Det kom f.eks. frem, da FDM udførte en sammenlignende værkstedstest. Konklusionen var her, at mærkeværkstederne fandt 9 ud af 10 plantede fejl, mens de uautoriserede værksteder kun fandt halvdelen.

En anden udfordring ved at bruge et uautoriseret værksted opstår den dag, at du får brug for din bils fabriksgaranti. Her er det dit ansvar at bevise over for bilproducenten, at værkstedet har foretaget eftersynet / reparationen efter bilproducentens forskrifter, samt de reservedele der er brugt, overholder alle de samme krav som de originale dele. Hvis du ikke kan bevise dette, så sker det ofte, at bilens garanti ikke dækker.

På et autoriseret værksted har du ikke dette problem, da vi altid overholder alle forskrifter og kun benytter originale reservedele.

Så har du en ny bil med garanti, så benyt altid det autoriserede værksted. Det kan blive meget dyrt at miste din garanti.

Er der en fejl på din bil inden for garantiperioden og har du passet dine service hos et autoriseret værksted med originale reservedele, så dækker din garanti alt andet end slitage. Garantien omfatter normalt reparationer forårsaget af materiale- eller fabrikationsfejl. Disse fejl får du lavet gratis ved reparation eller ved udskiftning af de defekte dele.

Med garantien er man sikret med minimum købelovens bestemmelser, dog kan man med nogle bilmærker være endnu bedre stillet. Du kan altid se præcist hvad din garanti dækker ved at læse i bilens service- og garantihæft. Ellers er du velkommen til at kontakte os.

Garantien varetages af den forhandler, hvor du har købt din bil og træder i kraft fra dens første indregistreringsdato. Som udgangspunkt har alle biler 2 års garanti, dog tilbyder nogle bilmærker en længere garantiperiode.

Se garantiperioderne, for de 10 bilmærker som vores værksteder håndterer, her:

Bilmærke Garantiperiode
Citroën 2 år
Ford 2 år
Hyundai 5 år
Mitsubishi 5 år/100.000 km
Nissan 3 år/100.000 km
Opel 2 år
Suzuki 3 år/100.000 km

Da der er en stor forskel på biler, vil det være svært at komme med en generel pris på service. Derudover kan det også ske at der kan være mere arbejde i din bil end først antaget.

Derfor er det altid en god ide at komme ind med din bil. Vores mekanikere kan hurtigt få den undersøgt, og derefter give dig et mere præcist tilbud på service og eventuelt reparationen af din bil. Læs mere om vores service her.

Et serviceeftersyn koster naturligvis penge, og det kan være fristende at springe dem over, hvis man ikke lige føler, at der er noget i vejen med ens bil. Men det kan vise sig dyrere at springe serviceeftersynet over, da et sammenbrud kan ende i meget større udgifter og skade yderligere dele af bilen.

Ved et serviceeftersyn kan eventuelle problemer blive spottet, før de reelt opstår. Det betyder både, at din bil er mere driftssikker, men også at du potentielt kan spare en del penge, da f.eks. en ødelagt tandrem kan forårsage meget mere skade end en nedslidt en, som bliver skiftet i tide.

Ud over sikkerhed og økonomi, så er et andet godt argument for at tage sin bil til serviceeftersyn i de anbefalede intervaller i din bils servicehæfte, at bilens garanti normalt kun er gyldig, hvis bilen serviceres som det står i servicehæftet.

Nyere biler har desuden en del mere kompliceret elektronik end ældre biler, og bl.a. foretages meget fejlsøgning, målinger og indstillinger via elektronik, og det er essentielt, at dette bliver gjort helt korrekt.