Michelle Gatting – behind the scenes
Michelle – fortæl os lidt om, hvordan du kom i gang med fire hjul og en motor?
– Kort fortalt startede det hele på en ferie i Sydfrankrig, da jeg var 7 år gammel. Jeg prøvede en gokart for sjov og blev hurtig bidt af det. Da vi kom hjem fra ferien, begyndte min storesøster og jeg i en indendørs gokartklub, hvor vi kørte hver søndag.
Dit talent blev spottet – hvad skete der herfra?
– Jamen det var meget naturligt, at jeg skulle race, men dengang var der rigtig mange økonomiske midler, som også skulle tages i brug, og det gjorde selvfølgelig ikke tingene nemmere. Så de første mange år af min gokart karriere var det bare min far og jeg, som kørte Europa tykt og tyndt med en gokart bagi bilen og et fold-ud-telt. Det var uden tvivl de bedste tider.
Michelle – hvad kan man gøre, i særdeleshed som pige, hvis man kunne tænke sig at komme i gang med motorsport?
– Først og fremmest er det vigtigt at få en licens. Og finde sig en klub. Derudover kan man spørge DASU (www.dasu.dk) til råds. Der er også mange forskellige sider på nettet, som kan hjælpe både drenge og piger i gang 🙂
PROFIL
Navn: Michelle Gatting Alder: år
Hjemby: Havdrup
Profession: Racerkører
Professionsbil: Det er en Ferrari 488 GTE
Hvis du ikke var havnet i et race-branchen, hvad ville du så rigtig gerne lave?
– Jeg har altid gerne ville lave noget med politiet i specialstyrken eller være jagerpilot!
Hvad er den mest uhyggelige race oplevelse, du har haft?
– Jeg har heldigvis ikke haft noget, som sådan virkelig har skræmt mig, men når det er sagt, så er sporten farlig. Henover årerne har jeg mistet nogen, som jeg har kendt godt, og der har da sat nogle spor.
Og den bedste til dato?
– Det bedste er, når jeg vinder løb, uanset hvor eller hvornår er det altid en helt fantastisk følelse! Følelsen er næsten et stof, man er afhængig af!
Og hvor er du karrieremæssigt i dag?
– Karrieremæssigt er jeg nok der, hvor rigtig mange unge drømmer om at være, da jeg lever af at køre motorsport. Jeg skal køre mit tredje Le Mans i år og kører race næsten hver weekend i en Ferrari. Jeg lever fuldt ud af min sport, og det er der ikke mange, der kan. Men det har krævet afsavn, blod, sved og rigtig, rigtig mange tårer.
Hvad kan blive det næste store skrift på din karrierestige?
– Det er nok at få en fabrikskontrakt med et stort team – det er det, jeg sigter efter og arbejder hen imod. For mig er det vigtigt gang på gang at præstere, så de store teams får øjnene op for mig og mit talent.
Hvad, tror du, vil overraske folk mest ved jobbet som racerkører?
– Der er rigtig mange, der ikke ved, hvad motorsport kræver – og det kræver selvfølgelig en del forklaring. Motorsport er IKKE bare at sætte sig ind i en bil også kører derudaf. Motorsport er så mange andre ting: Det kræver en enorm mental styrke, fysisk styrke og et stærkt team i ryggen. Udover det kræver det mange weekender, uger og nogle gange måneder på farten, hvor man ofte sidder alene på et hotelværelse. Sådan er livet som racerkører. Man skal præstere 100 % hver gang – man må ikke lave fejl på banen, men alligevel skal man tage chancer og presse bilen til det yderste.
Motorsport er så meget andet end bare at køre bil. Enten kan man håndtere det på det niveau, som jeg kører på, eller også kan man ikke. Intet bliver gjort halvt, da der simpelthen er alt for mange penge i spil.
TRE HURTIGE TIL MICHELLE
Det kan altid få mig til at grine: Lasse Madsens videoer på Instagram.
Hvad har du sidst brugt 1.000 kroner på: AV en rigtig tøseting. At få lavet negle – og det blev over 1.000 kroner i hvert fald…
Livret? Sushi – eller indisk mad!
Hvad kendetegner dig som billist på de offentlige veje?
– Jeg er meget stille og rolig på vejene, og det er jeg, fordi jeg kører rundt i en bil med reklamer på. Derfor tænker jeg mig altid om. Selvfølgelig er der en – eller ti – der har fået fingeren i ny og næ, men i alle de år jeg har haft en sponsorbil hos Andersen Biler, har jeg aldrig fået en fartbøde. Jeg har muligvis fået mange P-bøder, men det er en anden sag.
Og hvad kører du i for tiden på de danske veje?
– Jeg kører i en Ford KUGA Plug-in Hybrid.
Hvad laver du, når du ikke kører racerbil?
– Så tænker jeg på, hvornår jeg skal kører racerbil igen. Ej… Hele mit liv handler jo om race, så hvis jeg ikke kører, så forbereder jeg mig til løbene hos Team Danmark. Ellers lader jeg batterier op derhjemme med min familie og min hund.
Har du en særlig egenskab, som de færreste kender til?
– Jeg kan røre min næse med min tunge. En egenskab jeg prøver at holde for mig selv!
Må vi se et foto fra din telefon, som ikke omhandler motorløb eller biler og høre lidt om det?
– Jeg er ikke den mest festlige type – det er jeg alt for professionel til. Men ham her på billedet er blevet en stor del af mit liv, og jeg bruger mange timer på facetime, når jeg er på farten.
Det store, brede spørgsmål: Hvad er det bedste ved at være racerkører?
– Det er svært. Men jeg vil nok pege på alle de oplevelser, der følger med. Jeg oplever ubeskrivelige ting, som folk ville ofre en arm for at få lov at opleve. Jeg lever min drøm, og det tror jeg ikke, der er mange, der kan sige, de gør.
Jeg kan se min egen udvikling som person og racerkører, jo mere erfaring jeg får. Så ja, der er bare mange gode ting! Men når det er sagt, er alt ikke en dans på røde roser. Der er også mange episoder, hvor man egentlig bare har lyst til at trække stikket og sige tak for nu. Sådan tror jeg, det er at være eliteudøver.